Subkategoria 2
[PM] Porting Głowicy. Co dzięki niemu zyskujemy ?
- Drukuj
- 05 sty 2014
- PORADY MOTORYZACYJNE
- 29718 czytań
- 1 komentarz
W modyfikacjach głowicy silnika i osprzętu, który jest do niej zamontowany, możemy upatrywać sporego przyrostu mocy i momentu obrotowego silnika. Układ dolotowy i zasilania stanowią o ostatecznej jakości oraz składzie mieszanki, która jest doprowadzana do cylindra. Wymiana elementów układu dolotowego poprawi wykorzystanie pulsacji ciśnienia występujących w silniku i usprawni dostarczanie świeżego powietrza do cylindrów. Poprzez układ zasilania możemy manipulować ilością wtryskiwanego paliwa, a ingerując w układ wylotowy poprawiamy odprowadzanie spalin. Reszta zależy od wytrzymałości bloku silnika i jego podzespołów.
A czym jest porting? Jest bezpośrednią modyfikacją głowicy silnika poprzez obróbkę materiałową.
Porting głowicy powinniśmy przeprowadzić, jako jeden z etapów modyfikacji silnika potraktowanej całościowo.
Poszerzanie kanałów w procesie portingu
Porting głowicy, to między innymi dopasowywanie kanałów ssących i wydechowych do współpracujących z nimi kolektorów. Porting wykonujemy między innymi wtedy, gdy kupujemy kolektory o większej średnicy kanałów. Aby mieszanka nie była wprawiana w nieprzewidziane zawirowania, kanały w głowicy doszlifowuje się do wymiaru otworu w kolektorze.
Porting wykonywany jest nie tylko w przypadku wymiany kolektorów. Obróbka powierzchni może przynieść także rezultaty w połączeniu ze standardowym osprzętem. Jednak w takim przypadku rezultaty mogą być niewspółmiernie małe do poniesionych kosztów. Rozbiórka głowicy to czasochłonna operacja, a sam porting wymaga precyzji i poświęcenia wielu godzin na kilkukrotną obróbkę. Czasem mówi się, że jest to po prostu poprawianie producenta, który chce wykonać element jak najtaniej, dlatego nie traci czasu na zbędne detale.
Nie tylko kanały ssące i wylotowe
Modyfikacje głowicy sięgają głębiej. Podczas portingu poprawia się także gniazda zaworowe oraz powierzchnię komory spalania. Czasem idzie to w parze z wstawieniem zaworów o większej średnicy, ale także m.in. wymianie wałka rozrządu ( na obrazku po lewej sportowy wałek rozrządu , Toyota Celica VI )
Do operacji zmieniających parametry pracy silnika dojdzie też planowanie głowicy (czyli skrawanie powierzchni przylegającej do bloku silnika). Są to jednak prace, które wymagają indywidualnego podejścia do każdego typu silnika. Sama obróbka gniazd zaworowych polepszy przepływ zasysanych i usuwanych z cylindra gazów. Jednak musimy pamiętać, że nieprawidłowe wykonanie rozszczelni cylinder. Natomiast ingerencja w kształt komory spalania spowoduje zmianę zawirowań mieszanki. Zamiast podniesienia mocy, błędy w obróbce mogą doprowadzić do jej obniżenia. Dlatego modyfikację komory spalania często musimy zlecić już osobie, która ma duże doświadczenie w portingu głowic lub korzystać z porad osób, które operację już wykonały na własnym silniku i potwierdziły na hamowni faktyczne polepszenie parametrów pracy silnika.
Co mogę wykonać sam?
Najmniej zaawansowaną czynnością będzie obróbka kanałów ssących i wydechowych w formie dopasowania ich do kolektorów. Oczywiście nawet, jeżeli nie zdecydujemy się na wyjęcie zaworów, aby wykonać operację, musimy wiedzieć jak poprawnie ułożyć wałek rozrządu w naszym silniku oraz ustawić układ rozrządu wraz z układem korbowym. Musimy przygotować się także na dodatkowe koszty. Może okazać się, że będzie konieczna wymiana szpilek, czy uszczelki głowicy. W niektórych silnikach jest to wymagane przy każdym odkręceniu głowicy.Jeżeli już zdemontowaliśmy głowicę, możemy przystąpić do dalszych prac. Kształt otworu kolektora możemy odrysować na głowicy posługując się uszczelką lub wykonując szablon odwzorowujący kształt kolektora. Do pracy będą nam potrzebne frezy palcowe, dremel lub pilnik do metalu. Do dokładniejszej obróbki musimy posiadać szczotki szlifujące lub papiery ścierne o gradacjach 100-800.
Skrawanie i szlifowanie
Obróbka wstępna będzie polegała na zebraniu materiału do wymiaru bliskiego uszczelce. Ważne jest usunięcie wszystkich nierówności i zadziorów. Kształt otworu musi być owalny lub okrągły, zgodny z kształtem kolektora. Podczas szlifowania powierzchni należy pamiętać, że w przypadku kanału dolotowego, polerujemy tylko powierzchnię, przez którą nie przemieszcza się paliwo. Jeżeli wygładzimy powierzchnię za wtryskiwaczem, istnieje duże ryzyko niepoprawnej pracy zimnego silnika. Paliwo na gładkiej powierzchni łatwiej się skropli, co jest zjawiskiem niekorzystnym. Pamiętajmy o czystości w przestrzeniach głowicy po wykonanych operacjach. Nie możemy pozostawić żadnych opiłków, dlatego zdemontowanie zaworów jest właściwie koniecznością. Osadzone zawory mogą uniemożliwić wyczyszczenie głowicy. Szczególnie tyczy się to kanałów wydechowych, które oprócz dopasowania otworów, staramy się jak najbardziej wygładzić, co ułatwi opróżnianie spalin z cylindra. Często najlepszym sposobem na usunięcie nieczystości jest jej mycie pod wodą.
Porting głowicy powinniśmy przeprowadzić, jako jeden z etapów modyfikacji silnika potraktowanej całościowo. Specjalne ściąganie głowicy w celu obróbki pod standardowe kolektory jest operacją nieopłacalną. W profesjonalnym warsztacie będzie to wydatek przekraczający 1000 zł.
A czym jest porting? Jest bezpośrednią modyfikacją głowicy silnika poprzez obróbkę materiałową.
Porting głowicy powinniśmy przeprowadzić, jako jeden z etapów modyfikacji silnika potraktowanej całościowo.
Poszerzanie kanałów w procesie portingu
Porting głowicy, to między innymi dopasowywanie kanałów ssących i wydechowych do współpracujących z nimi kolektorów. Porting wykonujemy między innymi wtedy, gdy kupujemy kolektory o większej średnicy kanałów. Aby mieszanka nie była wprawiana w nieprzewidziane zawirowania, kanały w głowicy doszlifowuje się do wymiaru otworu w kolektorze.
Porting wykonywany jest nie tylko w przypadku wymiany kolektorów. Obróbka powierzchni może przynieść także rezultaty w połączeniu ze standardowym osprzętem. Jednak w takim przypadku rezultaty mogą być niewspółmiernie małe do poniesionych kosztów. Rozbiórka głowicy to czasochłonna operacja, a sam porting wymaga precyzji i poświęcenia wielu godzin na kilkukrotną obróbkę. Czasem mówi się, że jest to po prostu poprawianie producenta, który chce wykonać element jak najtaniej, dlatego nie traci czasu na zbędne detale.
Nie tylko kanały ssące i wylotowe
Modyfikacje głowicy sięgają głębiej. Podczas portingu poprawia się także gniazda zaworowe oraz powierzchnię komory spalania. Czasem idzie to w parze z wstawieniem zaworów o większej średnicy, ale także m.in. wymianie wałka rozrządu ( na obrazku po lewej sportowy wałek rozrządu , Toyota Celica VI )
Do operacji zmieniających parametry pracy silnika dojdzie też planowanie głowicy (czyli skrawanie powierzchni przylegającej do bloku silnika). Są to jednak prace, które wymagają indywidualnego podejścia do każdego typu silnika. Sama obróbka gniazd zaworowych polepszy przepływ zasysanych i usuwanych z cylindra gazów. Jednak musimy pamiętać, że nieprawidłowe wykonanie rozszczelni cylinder. Natomiast ingerencja w kształt komory spalania spowoduje zmianę zawirowań mieszanki. Zamiast podniesienia mocy, błędy w obróbce mogą doprowadzić do jej obniżenia. Dlatego modyfikację komory spalania często musimy zlecić już osobie, która ma duże doświadczenie w portingu głowic lub korzystać z porad osób, które operację już wykonały na własnym silniku i potwierdziły na hamowni faktyczne polepszenie parametrów pracy silnika.
Co mogę wykonać sam?
Najmniej zaawansowaną czynnością będzie obróbka kanałów ssących i wydechowych w formie dopasowania ich do kolektorów. Oczywiście nawet, jeżeli nie zdecydujemy się na wyjęcie zaworów, aby wykonać operację, musimy wiedzieć jak poprawnie ułożyć wałek rozrządu w naszym silniku oraz ustawić układ rozrządu wraz z układem korbowym. Musimy przygotować się także na dodatkowe koszty. Może okazać się, że będzie konieczna wymiana szpilek, czy uszczelki głowicy. W niektórych silnikach jest to wymagane przy każdym odkręceniu głowicy.Jeżeli już zdemontowaliśmy głowicę, możemy przystąpić do dalszych prac. Kształt otworu kolektora możemy odrysować na głowicy posługując się uszczelką lub wykonując szablon odwzorowujący kształt kolektora. Do pracy będą nam potrzebne frezy palcowe, dremel lub pilnik do metalu. Do dokładniejszej obróbki musimy posiadać szczotki szlifujące lub papiery ścierne o gradacjach 100-800.
Skrawanie i szlifowanie
Obróbka wstępna będzie polegała na zebraniu materiału do wymiaru bliskiego uszczelce. Ważne jest usunięcie wszystkich nierówności i zadziorów. Kształt otworu musi być owalny lub okrągły, zgodny z kształtem kolektora. Podczas szlifowania powierzchni należy pamiętać, że w przypadku kanału dolotowego, polerujemy tylko powierzchnię, przez którą nie przemieszcza się paliwo. Jeżeli wygładzimy powierzchnię za wtryskiwaczem, istnieje duże ryzyko niepoprawnej pracy zimnego silnika. Paliwo na gładkiej powierzchni łatwiej się skropli, co jest zjawiskiem niekorzystnym. Pamiętajmy o czystości w przestrzeniach głowicy po wykonanych operacjach. Nie możemy pozostawić żadnych opiłków, dlatego zdemontowanie zaworów jest właściwie koniecznością. Osadzone zawory mogą uniemożliwić wyczyszczenie głowicy. Szczególnie tyczy się to kanałów wydechowych, które oprócz dopasowania otworów, staramy się jak najbardziej wygładzić, co ułatwi opróżnianie spalin z cylindra. Często najlepszym sposobem na usunięcie nieczystości jest jej mycie pod wodą.
Porting głowicy powinniśmy przeprowadzić, jako jeden z etapów modyfikacji silnika potraktowanej całościowo. Specjalne ściąganie głowicy w celu obróbki pod standardowe kolektory jest operacją nieopłacalną. W profesjonalnym warsztacie będzie to wydatek przekraczający 1000 zł.
Poleć ten artykuł | |
Podziel się z innymi: | |
URL: |
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.
Świetne! | 0% | [0 głosów] | |
Bardzo dobre | 100% | [1 głos] | |
Dobre | 0% | [0 głosów] | |
Średnie | 0% | [0 głosów] | |
Słabe | 0% | [0 głosów] |
dnia 06. styczeń 2014 15:15:41