JAPAN ELITE - Miłośnicy, pasjonaci i posiadacze japońskiej motoryzacji
MENU
Polub nasze profile społecznościowe
Ostatnie posty
Ostatnio na Forum
Artykuly
Komentarze
Najnowsze filmy
Partnerzy
Kalendarz
<< Kwiecień 2024 >>
Po Wt Śr Cz Pi So Ni
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          

Brak wydarzeń.

Ankieta
Skąd dowiedziałeś/aś sią o Japan Elite?

Reklama na innym forum/stronie
Reklama na innym forum/stronie
12% [6 głosów]

Od znajomego
Od znajomego
53% [27 głosów]

Poprzez Facebook
Poprzez Facebook
8% [4 głosy]

Z Google
Z Google
16% [8 głosów]

Przez wizytówką
Przez wizytówką
0% [0 głosów]

Przez naklejką na samochodzie
Przez naklejką na samochodzie
12% [6 głosów]

Ogółem głosów: 51
Musisz zalogować się, aby móc zagłosować.
Rozpoczęto: 04. lipiec 2013

Archiwum ankiet
Reklama
Subkategoria 2
[ZTS] Układ chłodzenia



Podstawowe elementy układu chłodzenia w samochodzie to: chłodnica, wiatrak, pompa wody, termostat, czujniki, zbiornik wyrównawczy i płyn chłodniczy. Do tego dochodzi seria pasków i przewodów, które łączą cały system. Układ chłodzenia kieruje schłodzony płyn w okolice najgorętszych partii silnika (cylindrów i zaworów), odbierając ciepło i przenosząc je w chłodniejsze środowisko. Powoduje to spadek temperatury cieczy obecnej w układzie chłodzenia, a tym samym silnika. Ciepło odbierane jest w chłodnicy, umieszczonej zazwyczaj w przedniej części komory silnikowej. Opływające ją podczas jazdy powietrze chłodzi płyn, a jeśli samochód nie porusza się lub przepływ powietrza jest zbyt słaby, system wspomagany jest przez wiatrak. Płyn chłodniczy cały czas jest pompowany, aby był w ciągłym ruchu.

Ważnym elementem jest też termostat. W silniku funkcjonują dwa obiegi układu chłodzenia. Pierwszy, główny, obejmuje cały silnik i chłodnicę. Drugi jest krótszy i obejmuje tylko sam silnik (bez chłodnicy) i używany jest podczas rozgrzewania silnika. Uruchamiając samochód, początkowo płyn krąży tylko w mniejszym układzie. W miarę jego rozgrzewania się, termostat otwiera się i włącza do układu chłodnicę. Podczas pracy płyn w układzie chłodzenia rozgrzewa się, przez co zwiększa swoją objętość. Jego nadmiar odprowadzany jest do zbiorniczka wyrównawczego.


Jako że układ chłodzenia działa między innymi dzięki obecności płynu, powinniśmy regularnie kontrolować jego stan. W tym celu należy odkręcić nakrętkę zbiorniczka wyrównawczego i oceni poziom płynu. Nie sugerujmy się jednak linią oznaczającą możliwy górny poziom. Uzupełniajmy go do 2/3 maksymalnego stanu, o ile jest go mniej. Ważne, abyśmy nigdy nie robili tego w trakcie pracy silnika lub gdy jest on rozgrzany. Nigdy nie kontrolujmy stanu płynu, gdy jest gorący, ponieważ wzrostowi temperatury towarzyszy zwiększenie ciśnienia. Po odkręceniu nakrętki przy gorącym silniku płyn może nas poparzyć. Nie można tez dolewać zimnego płynu do ciepłego układu, bo może to spowodować pęknięcie głowicy lub uszkodzenie jej uszczelki. Koszt naprawy będzie bardzo duży.

Objawem uszkodzenia układu chłodniczego jest podwyższona temperatura silnika. Można ją skontrolować na wskaźniku deski rozdzielczej. Warto wtedy zatrzymać samochód i sprawdzić, czy nie ma pod nim śladów wyciekającego płynu.

Możemy także zweryfikować jego stan w zbiorniku wyrównawczym. Jeśli jest go zbyt mało, a musimy kontynuować jazdę, starajmy się bacznie obserwować wskaźnik temperatury i chłodzić silnik zawsze, kiedy temperatura przekroczy dopuszczalny stan. Nie wolno pozwolić na przegrzanie silnika. Może to skutkować całkowitym jego zniszczeniem. Gdy na zewnątrz panuje dodatnia temperatura, w awaryjnym wypadku możemy dolać zwykłej wody. Pamiętajmy jednak, że jeśli dopuścimy do zamarznięcia płynu chłodniczego, zniszczymy silnik.


Jeśli zatrzymamy się, silnik będzie pracował i temperatura zbliży się do niebezpiecznej granicy, a wiatrak nie włączy się, oznacza to najpewniej, że uszkodzony jest czujnik temperatury. Gdyby wiatrak jednak włączał się, a temperatura wciąż rosła lub utrzymywała się na niebezpiecznym poziomie, może to być objawem uszkodzonego termostatu.

Układ chłodzenia jest niezwykle ważny dla silnika, podczas pracy osiągającego wysoką temperaturę. Ta z kolei jest zabójcza dla jego części, które przy nadmiernym rozgrzaniu rozszerzają się i mogą spowodować uszkodzenie innych elementów. Dbajmy więc o stan układu chłodzenia, aby uniknąć niepotrzebnych, a także bardzo wysokich kosztów napraw.


Skutki zapowietrzenia układu chłodzenia


Silnik potrzebuje stałej temperatury, aby pracować wydajnie. Nie może ona być zbyt niska, ani zbyt wysoka. Gdy silnik jest zimny, zużywa więcej paliwa, działa w tak zwanym systemie „ssania”. W dodatku olej silnikowy również wymaga pewnych warunków, aby zapewnić silnikowi poprawne smarowanie. W zbyt niskiej temperaturze może być zbyt gęsty, w zbyt wysokiej za rzadki i w efekcie może spowodować uszkodzenie silnika. Jeśli układ chłodniczy nie będzie sprawny, spowoduje przegrzanie się silnika.



Jakie są konsekwencje zapowietrzenia ?


Układ chłodzenia działa wykorzystując powierzchnię chłodnicy, w której się znajduje. Płyn wędrując licznymi kanalikami ma wciąż kontakt z ich ściankami, które z kolei są chłodzone przez wiatrak lub pęd powietrza. Jeśli w układzie znajduje się powietrze, powierzchnia zetknięcia będzie zbyt mała i układ może działać mniej wydajnie. Oznacza to, że raz na jakiś czas płyn będzie się przegrzewał, co może prowadzić również do przegrzania silnika i nieodwracalnych jego uszkodzeń.
Nie powinniśmy doprowadzać do sytuacji, w której silnik przegrzeje się. Jeśli zaobserwujemy taką tendencję, powinniśmy niezwłocznie odpowietrzyć układ, a w razie zbyt wysokiej temperatury nie wolno kontynuować jazdy przed uprzednim ostudzeniem motoru.


Jak odpowietrzyć układ chłodzenia?


Przygotowanie

Przed odpowietrzaniem, powinniśmy dokładnie wystudzić samochód tak, aby płyn chłodniczy był zupełnie zimny. Gorący płyn generuje ogromne ciśnienie w układzie i dlatego otwieranie go, kiedy silnik jest jeszcze gorący jest niebezpieczne. Moglibyśmy bardzo poważnie się poparzyć. Po wystudzeniu auta, powinniśmy jeszcze przygotować sobie butelkę z nowym płynem chłodniczym, koniecznie tego samego rodzaju i koloru, co płyn obecny w układzie.

Odpowietrzanie

Należy odkręcić nakrętkę chłodnicy i odłożyć ją na bok, a następnie włączyć silnik. Możemy obserwować wylot chłodnicy i płyn. Jeśli pojawiają się bąbelki powietrza na jego powierzchni, to możemy mieć pewność, że układ jest zapowietrzony. Otwierając chłodnicę zwracamy powietrzu wolność. Procedura może potrwać dłuższą chwilę, więc bądźmy cierpliwi. Poziom płynu najpewniej opadnie, gdyż wypełni on miejsca, w których było powietrze, należy więc go uzupełnić. Procedurę możemy powtórzyć po upływie np. pół godziny choćby po to, aby sprawdzić, czy z układu wciąż wydostają się bąbelki powietrza.



Odpowietrzenie układu chłodzenia w samochodzie to właściwie standardowa procedura każdego warsztatu naprawczego. Mechanicy zazwyczaj odpowietrzają układ przy okazji innych napraw. Jeśli jednak dawno nie mieliśmy okazji serwisować naszego pojazdu, warto samemu zadbać o dobry stan układu chłodzenia.

Jak przepłukać układ chłodzenia?


Przygotowanie

Należy upewnić się czy silnik i układ chłodzenia całkowicie wystygły. W przeciwnym razie podczas odkręcania nakrętki chłodnicy ryzykujemy poparzeniem. Należy również odłączyć akumulator tak, abyśmy w żadnym wypadku nie mieli kontaktu z prądem. Należy przygotować odpowiedni pojemnik, np. przecięty na pół zbiornik po płynie chłodniczym lub miskę, do której będzie wlewał się stary płyn oraz drugi pojemnik, w którym zgromadzimy wodę z płukania.

Spuszczanie płynu

Pod dolnym rogiem chłodnicy znajdziemy swego rodzaju korek, po zwolnieniu, którego płyn wydostanie się z chłodnicy. Należy, więc podstawić miskę lub pojemnik w to miejsce i zwolnić ową nakrętkę. Gdy cały płyn wycieknie, układ jest pusty.

Płukanie

Układ płuczemy wodą destylowaną, dostępną choćby na stacji benzynowej. Wlewając ok. 5l wody do chłodnicy mamy pewność, że została ona poprawnie wypłukana. Gdy już cała wycieknie, możemy zatkać otwór chłodnicy korkiem i napełnić układ płynem chłodniczym. Cała operacja nie powinna trwać dłużej niż 1 godzinę.



Układ płuczemy tylko wodą destylowaną, aby zapobiegać reakcjom chemicznym, powodującym korozję!


Jak wymienić przewody chłodnicy?


Sprawdzenie

Przed decyzją o wymianie powinniśmy dokładnie sprawdzić przewody czy na pewno warto w danym momencie inwestować w to czas i pracę. Jeśli rzeczywiście są nieszczelne lub sparciałe, warto zająć się drobną naprawą, którą możemy z powodzeniem wykonać sami.

Przygotowanie

Należy odpowiednio przygotować się do procedury. Przede wszystkim musimy zakupić nowe przewody. Warto kupować części oryginalne lub choćby upewnić się dwa razy, że dane przewody będą pasowały do naszego układu. Należy również przygotować butelkę nowego płynu chłodniczego, butelkę wody destylowanej oraz miskę lub pojemnik, do którego zlejemy stary płyn. Warto również odłączyć akumulator, aby nie ryzykować porażenia prądem podczas pracy w obrębie komory silnika.

Wymiana

Płyn należy spuścić z układu zupełnie. Następnie powinniśmy zdjąć kable rozginając wcześniej metalowe opaski za pomocą śrubokręta. Rurki należy ściągnąć z ich gniazd, czasem będzie to wymagało odrobiny siły. Zakładamy nowe przewody analogicznie, czyli wciskamy na gniazda i zapinamy na nich nowe opaski, dołączone do zestawu. Należy uważać, żeby nie zapiąć opaski zbyt mocno, ponieważ może to spowodować uszkodzenie przewodu.

Nowy płyn

Przed zalaniem płynu warto przepłukać układ wodą destylowaną. Następnie z powodzeniem możemy zalać go nowym, świeżym płynem i cieszyć się z użytkowania całkiem nowych, samodzielnie wymienionych przewodów chłodnicy.




Pracujemy wyłącznie przy schłodzonym układzie.


Jak wymienić chłodnicę?


Chłodnica jest niezbędnym elementem samochodu. Dzięki niej ciepło jest odbierane z silnika, który z kolei generuje ogromne jego ilości podczas pracy. Podpowiadamy, jak samodzielnie wymienić ten element.

Przygotowanie

Upewnijmy się, że samochód ostygł. Gorący płyn chłodniczy może wybuchnąć jak gejzer, gdy odkręcimy nakrętkę chłodnicy, gdyż pod wpływem ciepła zwiększa swoją objętość, a więc również ciśnienie w układzie jest wyższe. Odłączmy akumulator, aby w samochodzie nie było żadnego dostępu do prądu.

Demontaż

Przed demontażem należy usunąć płyn z układu, a następnie rozłączyć wszystkie gumowe przewody i rury, które zauważymy przy chłodnicy. Zazwyczaj są one przytwierdzone z pomocą metalowych opasek. Gdy już odłączymy wszelkie kable, powinniśmy chłodnicę odkręcić. W tym celu należy odnaleźć mocowania i odkręcić śruby, a następnie wyjąć chłodnicę z komory silnika od góry.


Płyn chłodniczy jest słodki, dzieci i psy mogą próbować go konsumować, dlatego nie należy pozostawiać na ziemi żadnych jego wycieków.

Montaż

Nową chłodnicę montujemy analogicznie do tego, w jaki sposób zdemontowaliśmy starą. Najpierw przykręcamy ją zgodnie z istniejącymi w samochodzie mocowaniami, a następnie podłączamy do reszty układu chłodzenia, czyli przewodów. Używamy do tego zdjętych wcześniej opasek, o ile producent nowej chłodnicy nie załączył do zestawu nowych. Zalewamy cały układ odpowiednim płynem chłodniczym.


Chłodnica jest jednym z niezbędnych układów samochodu. Dbajmy więc o to, aby chłodnica była zawsze w pełni sprawna.

Poleć ten artykuł
Podziel się z innymi: Delicious Facebook Google Live Reddit StumbleUpon Tweet This Yahoo
URL:

Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Theme designed by Damian Majoch
Copyright Japan Elite © 2010-2019