JAPAN ELITE - Miłośnicy, pasjonaci i posiadacze japońskiej motoryzacji
MENU
Polub naszą stroną - Facebook
Ostatnie posty
Ostatnio na Forum
Artykuly
Komentarze
Najnowsze filmy
Partnerzy
Kalendarz
<< Maj 2020 >>
Po Wt Śr Cz Pi So Ni
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Brak wydarzeń.

Ankieta
Skąd dowiedziałeś/aś sią o Japan Elite?

Reklama na innym forum/stronie
Reklama na innym forum/stronie
12% [6 głosów]

Od znajomego
Od znajomego
54% [27 głosów]

Poprzez Facebook
Poprzez Facebook
8% [4 głosy]

Z Google
Z Google
14% [7 głosów]

Przez wizytówką
Przez wizytówką
0% [0 głosów]

Przez naklejką na samochodzie
Przez naklejką na samochodzie
12% [6 głosów]

Ogółem głosów: 50
Musisz zalogować się, aby móc zagłosować.
Rozpoczęto: 04. lipiec 2013

Archiwum ankiet
Reklama
Subkategoria 2
[STYLE TUNINGU] JDM - Japan Domestic Market
JDM

Dział JDM

JDM to skrót od Japan Domestic Market, czyli Rodzimy Rynek Japonii. W praktyce oznacza to, ze auto lub jego czesc zamienna jest JDM jezeli pochodzi z Japonii i jest przeznaczona wylacznie na japonski rynek. Dzis literki JDM maja juz swoja historie i znaczenie ideologiczne a dla niektórych niemal religijne. Dla ludzi siedzacych w temacie jest to niezwykle wysmakowany styl tuningu auta, rodzaj najwyzszego stopnia wtajemniczenia. Polsce ten stopien wtajemniczenia nie jest obcy juz od paru lat, czego dowodem sa coraz liczniejsze grona sympatyków JDM na kilku forach motoryzacyjnych oraz coraz wieksza ilosc aut stylizowanych w mysl kultu JDM. Entuzjasci tuningu JDM to zgrane grupy wymieniajace sie informacjami i doswiadczeniami oraz pomagajace sobie nawzajem w zdobyciu elementów do swoich aut, nie brak wsród nich prawdziwych ekspertów.





Dlaczego JDM?

Auta z rynku japonskiego zwykle byly oferowane w lepszych wersjach wyposazenia i przewaznie byly bardziej wyrafinowane technicznie, co owocowalo wieksza moca w stosunku do aut z rynku europejskiego i amerykanskiego. Pierwsi na pomysl przeszczepiania elementów z aut JDM do swoich samochodów byli oczywiscie Amerykanie. Jako ze pasjonaci tego typu tuningu w USA maja pieniadze i fantazje, ich auta przewaznie przerabiane sa w sposób calosciowy: wymienianie jest wszystko od silnika poprzez wykladzine i elementy wnetrza na zawieszeniu, felgach i nalepkach skonczywszy. Tuning na styl JDM oznacza zatem nie tylko wymiane podzespolów auta na japonskie odpowiedniki tuningowe ale równiez (a moze przede wszystkim) zastepowanie seryjnych elementów samochodu elementami równiez seryjnymi, tyle ze spotykanymi tylko na rynku japonskim. Dobrym przykladem jest tu chociazby czerwona wykladzina wnetrza z oferowanego tylko w Japonii Civica Type R EK9 przeszczepiana do Civiców EK4 z rynku europejskiego. W temacie przeszczepiania oryginalnych czesci JDM w zasadzie wszystko jest mozliwe. Wymienic mozna szyby (bo te JDM maja ladniejszy odcien), cale pasy przednie, lampy, blotniki, stabilizatory, kolektory wydechowe, kierownice, zegary, panele srodkowe, felgi czy tapicerke. Im wiecej wymienionych elementów tym wiekszym szacunkiem cieszy sie wlasciciel takiego auta-jest w koncu blizej JDM niz inni i wlozyl w to duzo pracy, o sporych pieniadzach nie wspominajac.





W temacie firm tuningowych z rynku japonskiego mozna wyodrebnic grupe firm okreslanych jako kultowe. Firmy te charakteryzuja sie obsesyjna dbaloscia o jakosc i walory "performance" swoich produktów. Miedzy innymi jest to specjalizujacy sie w tuningu Hondy Spoon i Mugen, producent foteli sportowych Bride, sprzedajaca wyczynowe pasy szelkowe Takata, slynacy z wyrafinowanych zestawów zawieszenia Tein czy zaliczany do czolówki producentów felg do sportu i tuningu Volk Racing. Rzecz jasna lista nie konczy sie na tych kilku markach.





Style JDM

Sam styl tuningu JDM ma pare nurtów. Jednym z nich jest wspomniane stylizowanie auta na wersje z rynku japonskiego. Waznym nurtem w stylu JDM jest zbalansowanie samochodu, priorytetem jest jego zachowanie podczas jazdy-nie wyglad. W praktyce oznacza to stanowcze NIE dla tulei dystansowych wysuwajacych felgi poza obrys samochodu, same felgi tez nie sa imponujacych rozmiarów. Maja byc za to lekkie i z odsadzeniem dobranym pod katem jak najlepszego prowadzenia, nie wygladu. Moc takze nie musi byc imponujaca, wazne by byla plynnie rozwijana i pozwalala na pelne i efektywne jej wykorzystanie podczas ostrej jazdy w zakretach. Jest to, zatem tuning patrzacy ponad szeroko rozumiana efektownosc, co milosnikom europejskiego stylingu czy stylu F&F zapewne nie przypadnie do gustu. Prawdziwy milosnik stylu JDM wlasnie w takim wygladzie odnajduje piekno, dla niego Civic VTi w kolorze Championship White, matowo czarnymi felgami Spoon SW388, oryginalnym JDM silnikiem B16B oraz obowiazkowymi trójkatnymi naklejkami Advan jest po prostu pieknem wcielonym. Nie spojrzy nawet na polakierowana lakierem flip-flop Toyote Celica toczaca sie na 18 calowych felgach ze spinnerami oraz drzwiami lambo doors. A jesli juz spojrzy, to tylko po to by z jeszcze wiekszym przekonaniem stwierdzic, ze zamiast lamp lexus look lepiej bedzie kupic oryginalna konsole srodkowa z wersji japonskiej do swojego Civica. Zmien wiec na JDM odpowiedniki tak wiele czesci ile tylko sie da , dopraw kilkoma JDMowymi czesciami tuningowymi i juz masz podrecznikowy przyklad stylu JDM zakladajac oczywiscie, ze zrobisz to konsekwentnie i z glowa.





Powyzej opisany nurt nie oznacza, ze japonczycy nie stosuja szerokich felg o duzej srednicy czy wydajnych zestawów turbo produkujacych duza moc. Uzywaja, ale wtedy gdy jest to potrzebne. A jest potrzebne podczas driftingu. Drifting, dyscyplina wywodzaca sie wlasnie z Japonii polega na widowiskowej jezdzie poslizgami, niezbedna jest tu spora nadwyzka mocy na tylnich kolach, twarde zawieszenie i szerokie felgi. Japonskie zalogi startujace w zawodach driftingowych sa zawsze perfekcyjnie przygotowane technicznie, rzecz jasna prym wioda auta japonskie takie jak Nissany Silvia (w Europie 200SX), 350Z i Skyline oraz Toyoty Supra i Soarer (Lexus SC400). Auta przygotowane do driftingu oprócz niskiego, twardego zawieszenia, wielkich felg i duzej mocy silnika posiadaja równiez wysokie, karbonowe spoilery na tylnich klapach. Wszystko to razem czyni driftingowe auta agresywnymi i atrakcyjnymi, co idealnie pasuje do charakteru samych zawodów driftingowych.





Jeszcze wiecej mocy przydaje sie podczas "zabawy" zwanej Wangan. Nazwa pochodzi od autostrady Wangan Highway w Tokio, gdzie noca lub bardzo wczesnym rankiem nieliczni smialkowie rozwijali predkosci powyzej 300km/h, rzecz jasna cala sprawa jest nie do konca legalna. Z takich wyczynów slynie prezes firmy Top Secret, Kazuhiko "Smoky" Nagata. Pomijajac jego glosne wyczyny w samej Japonii, rozwinal na publicznej drodze w Wielkiej Brytanii 340km/h za co trafil do aresztu. Auta do Wangan Run znacznie przekraczaja 700KM czego przykladem moze byc Nissan Skyline GT-R o mocy 1000Kw! To niedorzecznie wrecz mocne auto zostalo przygotowane wlasnie przez firme Top Secret. Jako ze Wangan to po prostu ultraszybka jazda, to auta dajace sobie w tej zabawie rade moga byc wykorzystywane z powodzeniem w popularnym drag racingu. Widac tu wyraznie, ze ten nurt tuningu JDM ukierunkowany jest przede wszystkim na duza moc.




Czym zatem jest tuning JDM? Jak widac pojecie to jest naprawde szerokie. Jest to zarówno przestrzegana niczym kodeks Bushido lista zasad dotyczaca charakteru auta, jego uzytecznosci, efektywnosci w jezdzie i neutralnego prowadzenia, jest to takze sposób na zmiane charakteru samochodu poprzez wymiane jego czesci niekoniecznie na tuningowe odpowiedniki, wreszcie jest to osiaganie duzych mocy i agresywnego wygladu. W tak ciekawym, wysmakowanym i pelnym mozliwosci swiecie tuningu jakim jest styl JDM kazdy jest w stanie znalezc swoja drogę.








Poleć ten artykuł
Podziel się z innymi: Delicious Facebook Google Live Reddit StumbleUpon Tweet This Yahoo
URL:

Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Świetne! Świetne! 100% [1 głos]
Bardzo dobre Bardzo dobre 0% [0 głosów]
Dobre Dobre 0% [0 głosów]
Średnie Średnie 0% [0 głosów]
Słabe Słabe 0% [0 głosów]
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2020 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Theme designed by Damian Majoch
Copyright Japan Elite © 2010-2019